Tijdens het ontwerptraject stemmen we continu onze ideeën en ontwerpen af met onze opdrachtgevers, gebruikers en producenten. We maken daarvoor gebruiken van schetsen, 3D renders, schuimmodellen, 3D geprinte prototypes enz. En in 3D CAD kunnen we maar beperkt informatie overbrengen, en niet iedereen kan evengoed voorstellen hoe het ontwerp straks in werkelijkheid eruit komt te zien. Men mist het gevoel van grootte, zeker als de gebruiker minder technisch inzicht heeft. Hoe zorgen we er voor dat de (technische) kennis optimaal wordt overgebracht? In het ontwikkeltraject van het design van de F5 klepelmaaier voor Roberine hebben we daarvoor gebruik gemaakt van Virtual Reality.

Virtual Reality in de praktijk

Een 1:1 virtueel model

In het ontwikkeltraject van het design van de F5 klepelmaaier voor Roberine hebben we Virtual Reality gebruikt als ontwerptool. Omdat een 1:1 schuimmodel frezen van een klepelmaaier een kostbare aangelegenheid is, hebben we door middel van Virtual Reality het model tussentijds gevalideerd met gebruikers. Het 3D model waarin onze designers en engineers in werken kan eenvoudig naar een virtuele omgeving gebracht worden, waarna het met een Oculus Rift tot leven kan worden gebracht!

In het geval van Roberine konden zowel de afdeling engineering als verkoop het ontwerp realtime bekijken, interactie zoeken met het model, en feedback geven. Gebruikers kunnen compleet om het 1:1 model rondlopen, en zelfs plaatsnemen in het model, op de plek van de bestuurder.

Met de feedback is het ontwerp verder gedetailleerd, waarna er een 1:1 schuimmodel gefreesd is. Dit model is gebruikt om bijvoorbeeld ook de montage en assemblage te valideren. En het eindresultaat mag er wezen!

Michel

About Michel

product designer