Koplopers investeren meer in productontwikkeling

By 15 april 2012Nieuws

De meeste innovatieve bedrijven zijn steeds op zoek naar nieuwe producten die hun positie in de markt versterken en nemen geen genoegen met een rol als volger: zij willen steeds de eerste zijn die met een nieuw product op de markt komen. De ontwikkelteams van de koplopers zijn meestal multifunctioneel samengesteld en hun leiders zijn af te rekenen, toegewijd en streng. Innovatoren luisteren ‘als slaven’ naar de signalen van hun klanten  De leiders van het onderzoek, de hoogleraren Erik Jan Hultink van de TU Delft en Fred Langerak van de TU Eindhoven, hebben bovendien kunnen vaststellen dat “de koplopers ook veel meer in productontwikkeling investeren dan hun branchegenoten”.

De ‘Best Practice Survey 2012′ wordt in diverse landen over de wereld uitgevoerd, waaronder ook de Verenigde Staten en China. Het belang van het onderzoek is duidelijk: De economie van Nederland is steeds meer afhankelijk van (technische) creativiteit en de commerciële vertaling daarvan naar succesvolle producten de markt. De kolopers doen dit als het ware ‘van nature’, en hiervan kunnen andere bedrijven leren en de succesvoorwaarden vertalen naar hun eigen bedrijfssituatie.

Niels Markvoort

About Niels Markvoort

partner, new business director