Gemeente Hengelo heeft het vervangen van de oude Boekelosebrug in Hengelo gegund aan Dura Vermeer. De nieuwe Boekelosebrug over het Twentekanaal is onderdeel van de Laan Hart van Zuid; de verbinding tussen het centrum van Hengelo en de A35.

Met de nieuwe brug krijgt Hengelo een mooie entree die de verbindende schakel is tussen de stad en de industrie aan het Twentekanaal. De gemeente wilde voor de Boekelosebrug een onderscheidend ontwerp en koos voor dat van architectenbureau Ney en Partners uit Brussel en Dura Vermeer. Met deze architect heeft Dura Vermeer ook de Verlengde Waalbrug en de Promenadebrug bij Nijmegen gebouwd.

De nieuwe Boekelosebrug wordt een bijzonder slanke integrale brugconstructie. Door gebruik te maken van een innovatieve wegconstructie kan het gewicht van de brug worden gereduceerd. Vanuit duurzaamheidsoogpunt een enorme winst. Zowel vormgeving, ontwerp- en bouwproces als het thema duurzaamheid worden op innovatieve wijze vormgegeven. Daarmee wordt het een brug die nog niet eerder in Nederland gebouwd is. Wethouder Jan Bron van gemeente Hengelo: ‘Ik ben aangenaam verrast door het ontwerp. Mooi en modern op een beeldbepalende locatie en, in mijn ogen erg belangrijk, met de nodige innovaties. Een brug om trots op te zijn!’ Bekijk een kort filmfragment van de wethouder over de brug.

MIXED REALITY

De brug wordt volledig 3D ontworpen en kan met het gebruik van EBMR (Engineer and Build in Mixed Reality), als laag over de ‘echte wereld’ heen gelegd worden. Een nieuwe techniek waarbij de omgeving en alle aspecten daarbinnen in beeld worden gebracht. Het EMBR wordt bij dit project doorontwikkeld naar een tool voor onder andere maatvoering. Voor het systeem dat hiervoor ontwikkeld gaat worden, is de samenwerking gevonden met Recreate uit Rijssen en Dynteq uit Enschede, beide lokale start-ups.

ZONNEPANELEN IN ASFALT

Hengelo krijgt de primeur! De Boekelosebrug wordt de eerste 0-op-de-meter brug in Nederland met berijdbare zonnepanelen. Met het integreren van zonnepanelen van Wattway van het Franse Colas in de asfaltconstructie voorziet de brug in haar eigen energie voor onder andere verlichting.

DUURZAAM DOOR MINDER ENERGIE

De slanke uitvoering zorgt er voor dat materiaal bespaard wordt. Dat betekent minder grondstoffen, minder energie bij productie en minder transport. Daarnaast worden andere duurzame innovaties doorgevoerd zoals de duurzame poedercoating die op de leuning van de brug wordt toegepast. Deze wordt bij een lage temperatuur gebakken in de oven; Low Baked Powdercoating. Hierdoor is het besparingspotentieel van energiegebruik ca. 87%.

LANDMARK

Hengelo krijgt met de nieuwe Boekelosebrug een nieuwe landmark en een mooie entree naar het centrum, waarmee ze tegelijkertijd laat zien voorop te lopen in innovatie en duurzaamheid. De bouw van de Boekelosebrug start in september van 2017. Het is de bedoeling dat de nieuwe brug begin 2019 gereed is.

Christiaan Haverslag

About Christiaan Haverslag

partner, creative director